Aktuelle Informationen zu Prüfungen und Prüfungsanmeldungen

Information on Exam Registration and Examinations in General

--- English version below ---

Für die Studierenden der FH Aachen gibt es aktuelle Informationen zur Prüfungsanmeldung und zu Prüfungen im Allgemeinen.

Die Anmeldephase zu den Klausuren der Juni/Juli-Prüfungsperiode hat begonnen oder ist für einige Fachbereiche bereits abgeschlossen. Zu den Prüfungen hat die Hochschule Regelungen getroffen, die u.a. vorsehen, dass die im Juni/Juli oder September/Oktober angebotenen Prüfungen im Falle des Nichtbestehens unter bestimmten Voraussetzungen als nicht unternommen gelten.

Dabei gilt: Prüfungen, die nach der Vorlesungsperiode des Sommersemesters 2020 oder zu Beginn des Wintersemesters 2020/21 abgelegt und nicht bestanden werden, gelten als nicht unternommen (Freiversuch), es sei denn, es liegt ein Fall von Säumnis oder ein Täuschungsversuch vor oder es handelt sich um einen Verbesserungsversuch. Die Regelungen der Rahmenprüfungsordnung sowie der jeweiligen Prüfungsordnung zum Rücktritt von Prüfungen bleiben bestehen.

Der Freiversuch kann dabei je Modul nur einmal in Anspruch genommen werden. Er gilt weiterhin nur für Prüfungen, die nach dem Studienverlauf zum Regelsemester oder zu einem der vorhergehenden Semester gehören (Kein Freiversuch bei Vorziehen von Prüfungen). In begründeten Einzelfällen wie z. B. nach Hochschulwechsel kann der Prüfungsausschuss auf begründeten Antrag individuelle Ausnahmen genehmigen.

Die Planung und Organisation der folgenden Prüfungsperioden stellt für die Fachbereiche eine große Herausforderung bezüglich der Personal- und Raumplanung dar. Bitte melden Sie sich daher nur zu Prüfungen an, die Sie ernsthaft ablegen werden. Wir weisen in diesem Zusammenhang darauf hin, dass eine vorzeitige Abgabe der Klausur und anschließendes Verlassen des Prüfungsraums unter den gegebenen Bedingungen grundsätzlich nicht möglich ist.

Das Rektorat behält sich vor, weitere Regelungen und Maßnahmen zu treffen, wenn die Anmeldezahlen die verfügbaren Kapazitäten überschreiten. Nähere Informationen über den Ablauf der Prüfungen erhalten Sie nach erfolgter Anmeldung durch Ihren Fachbereich.

Information on Exam Registration and Examinations in General

The information regarding exam registration and examinations in general has been updated for FH Aachen students.

The registration phase for the written examinations of the June/July examination period has begun, or has already been completed for some faculties. The university has established regulations for the examinations, which stipulate, among other things, that, under certain conditions, the examinations offered in June/July or September/October are deemed not to have been taken at all if candidates do not pass them.

The following applies: Examinations that are sat after the lecture period of the summer semester 2020, or at the beginning of the winter semester 2020/21, and which are not passed, are considered not to have been taken (free attempt), unless there is a case of default or an attempt to deceive, or it is an attempt at improvement. The provisions of the Framework Examination Regulations as well as the respective Examination Regulations on the withdrawal from examinations remain in force.

The free attempt can only be claimed once per module. Furthermore, it is still only valid for examinations which, according to the sequence of studies, belong to the regular semester (Regelsemester) or to one of the preceding semesters (no free attempt in the case of the preponement of examinations). In justified individual cases, e.g. after a change of university, the examination board can approve individual exceptions upon justified request.

The planning and organisation of the next examination periods presents the faculties with a great challenge in terms of the planning of staff and rooms. Therefore, please only register for examinations that you are seriously going to take. In this context, we would like to point out that it is generally not possible, under the given conditions, to hand in the written exam early and then leave the exam room.

The Rectorate reserves the right to adopt further regulations and measures if registration numbers exceed the available capacities. Further information on the examination procedure can be obtained from your faculty after you have registered.